A Costa del Sol Estepona-tól Puerto Banus-ig

Ez a leírás Estepona-tól Puerto Banus-ig mutat be néhány látnivalót. Van folytatása.

Estepona

Óváros

A 68 ezer lakossal rendelkező, több ezer éve lakott településsel való ismerkedést az Óváros szívében, a Plaza del Reloj-on érdemes kezdeni. Az óratorony mai formájáról nem gondolnánk, hogy egy korábbi mecset helyén 1473-ban emelt templom megmaradt része. Mai formáját a XVIII. században nyerte el.

Innen csak pár lépés a Museo Arqueológico a Plaza Blas Infante-n. Egy meglehetősen szerény gyűjtemény, pár érdekes föníciai, római és mór da- rabbal.

Nem messze, a Calle Villa- ban egy római- kori (IV. század) mauzóleum nyolc- szögletű alapjaira vethetünk egy pillantást

Egy utcával délebbre, a Calle Castillo-nál a XVI. századi Castillo de San Luis falaival találkozhatunk.

Ennyi történelmi emlék után sétáljunk keresztül az Óvároson, észak-nyugati irányba, párhuzamosan a tengerparttal, például a Calle Caridad-on. Több hangulatos terecskével, virágokkal díszített házakkal, ízléses köztéri szoborral fogunk találkozni.

Persze nem kérdéses, hogy Estepona-nak nagyon szép, széles és hosszú tengerparti strandja és promenádja is

van, de pont arról nem készítettem fényképet. Fontos még megemlíteni, hogy a sétány alatt hatalmas földalatti parkoló húzódik.

El Orquidario

Egy hatalmas kupolával ellátott modern épület ad otthont a többezer virágnak. Érdekes, hogy még a környező házak homlokzatait is virágfestmények díszítik.

Bent természetesen trópusi klíma és több ezer szebbnél szebb orchidea fogad minket. Az egész bemutató igen professzionális, egy kevés olvasással sok érdekes információt ismerhetünk meg az orchideák különleges világáról.

Esteponaban két éttermet említek meg a többszáz közül.

La Casa de mi Abuela

Óvárosi sétánk végállomásánál, a Calle Teatro és a Calle Caridad sarkán áll „nagymamám háza”.

Rusztikus, de hangulatos berendezésű argentin étterem, amit főleg a nagy darab marhaszeletek kedvelőinek ajánlok. Jó kritikákat kap a Tripadvisor-on is. Amikor késő délután ott jártam, szinte egyedül voltam. Úgy gondolom, hogy elsősorban vacsorázó hely.

A faszénen sült steak, amit ettem nagyon ízletes, de hatalmas volt.

El Pescador

Sokak kedvenc halvendéglője a tengerparton, az Av. España 1. alatt és pont a föld- alatti parkoló egyik kijárata mellett található. Már a kilátás miatt is megéri felkeresni. Szép belső étterme és nagy terasza van. Igen bőséges az étlap és a minőség is ki- emelkedő.

Érdemes például megkóstolni a sóban sült dorada-t, amit magyarul aranydurbincs néven ismerünk.

SELWO Aventura

Ez a hatalmas állatkert Estepona Belvárosától kb. 10 kilométerre található San Pedro de Alcántara irányában, az A-7 és az AP-7 közötti közepesen meredek és közepesen kopár hegyoldalban. Ajánlott a létesítményt tavasszal vagy ősszel, iskolaszezonban, hétköznap délelőtt felkeresni, így nem ég le a fejünk és nagy tömegre sem kell számítanunk. (Kivéve persze, ha iskoláskorú gyerekekkel tervezzük a látogatást.)

A bejárat előtt 4 €-ért kényelmesen tudunk parkolni egész nap. A belépőjegyet megvehetjük előre is az interneted, de a pénztárnál is. Fontos, hogy egyidejűleg vegyük meg a jegyet a buszos szafarira is (Safari Serengueti).

Elvben erre előre kell telefonon helyet foglalni de hétköznap ezt nem veszik komolyan. Úgy számoljunk, hogy kényelmesen egy óra sétával jutunk fel a dombra, ahonnan a kb. 20 személyes buszok (át- alakított teherautók) indulnak a kb. 35-45 perces túrára.

Míg felérünk a dombra elég kevés állatot látunk a hatalmas területen, de azért van pár érdekes fajta, például a gyűrűs farkú maki (Lémur de cola anillada). Szintén érdekes a madár alagút, ami hálóval van lefedve. Itt a szent ibis meg az elhízott gyöngytyúkok tetszettek a legjobban.

A bejáratnál kapunk egy kis prospektust is, amiben a térkép mellett benne vannak azok az időpontok, amikor egy-egy állatfajt alaposabban is bemutatnak az állatkert szakértői. Nekem a zsiráfok passzoltak be az „ütemtervembe” és a fiatal hölgy va- lóban sok újdonságot mondott el róluk angolul és spanyolul.

A „Safari” tény- leg érdekes és jól utánozza az igazi „afrikai feeling”-et. Láttunk közelről – többek között – vízilovakat, gnúkat, zebrákat és szélesszájú orrszarvúakat.

Kempinski Hotel Bahia

A SELWO-tól pár kilométerre található Estepona Kempinski szállodája, amit eszem ágában sem lett volna felkeresni, ha nem lennének magyar vonatkozásai. Spíler bár „hosszú í”-vel, Baltazár étterem „á”-val – ezek mind árulkodó jelek.

A Zsidai Csoport alakította ki a szálloda gasztronómiai koncepcióját, ami szerintem is komoly szakmai elismerés.

Én a Baltazár éttermet próbáltam ki és elsőre nem csalódtam. Elsőosztályú ebédben volt részem a kellemes környezetben és a tökéletes kiszolgálás mellett. Ugyanakkor kicsit csodálkoztam, hogy az étteremnek és a menünek semmilyen magyar vonatkozása sem volt.

Ugyanakkor második látogatásunk tapasztalatai már messze nem voltak ilyen pozitívak. A pincér még életében nem hallott a „manzanilla”-ról (ami pedig tipikus andalúz aperitif), a kenyér közepe nyers volt, a felszolgáló nem hívta fel a figyelmünket, hogy a főételt automatikusan körettel hozzák, így teljesen felesleges és pazarlás extra köretet rendelni. Általában elmondható, hogy az egész kiszolgálás színvonala a közepes szintet ütötte meg, ami ezen az árszínvonalon nem túl bíztató a jövőre nézve.

Benahavis (Pueblo)

Mint több „municipio” a Costa del Sol-on, Benahavis is két részből áll: a tengerpart közelében egy modern lakóövezet alakult ki az utóbbi harminc évben, míg a település eredeti központja (Benahavis Pueblo) a tengertől kb. 7 kilométer távolságra, a tenger- szint felett 500 méter magasságban található. A községnek összesen 7.300 lakosa van, akik jelentős része külföldi (főleg angol, német, skandináv). Több szempontból is a „legek” városa Benahavis:

• Malaga tartományon belül itt a legmagasabb az egy főre eső GDP (23.127 €).
  • Hét golfpálya „esik” 000 állandó lakosra.
  • Itt a legmagasabb a tartományon belül a luxus éttermek koncentrációja.
  • A évi választások során a VOX 23 % feletti eredménnyel az első helyen végzett.

Benahavist a mórok alapították és a település neve is mór eredetű (mint a legtöbb településé, aminek neve „Ben”-nel kezdődik). Én is most olvastam, hogy a falu közel- ében található egy XI. századi mór várrom is (Montemayor). Legközelebb felkeresem.

Alapesetben parkoljunk le a falu főutcáján, vagy annak közelében és tegyünk egy nagy sétát. Amennyiben szeretnénk kipróbálni valamelyik éttermet, akkor látogatásunkat időzítsük 14 órára vagy este 7 körülire. Főszezonban és vacsoraidőben nyilván cél- szerű előre asztalt foglalni.

San Pedro de Alcántara (Marbella)

2012.júniusa előtt gyakran mentünk át autóval Marbella városnyi méretű városrészén. Általában egy kínszenvedés volt, mert az A-7 (N-340) ezen a szakaszán voltak közlekedési lámpák és ezért állandóak voltak a kilométeres dugók. Őszinte leszek: nem szerettem SPdA-t.

Aztán minden megváltozott. Végre elkészült a városrész alatt haladó 997 méter hosszú, kétszer kétsávos modern alagút és én azóta nem láttam SPdA-t. Egészen 2019. októberéig, amikor egy napos délelőttön ott volt hivatalos dolgom. Nagyon meglepődtem, mert az alagút tetején egy jó 100-120 méter széles, majdnem egy kilométer hosszú parkban találtam magamat. Alig volt forgalom, könnyen tudtam parkolni. Azaz nagyon okosan az alagút tetejét nem építették be többemeletes irodaházakkal és társas- házakkal, hanem szabadon hagyták a teret. Városrendezésből csillagos ötös.

Feria y Fiesta

SPdA-ban jellemzően minden év október közepén tartják meg a városrész „Feria”-ját, azaz a Nagy Bulit. Ennek helyszíne az Avenida del Mediterraneo mellett található vásártér.

Itt tucatnyi házacska („casita”), sátor található, ahol a jellemzően népviseletbe öltözött elegáns hölgyek és a kevésbé divatosan kinéző urak isznak, esznek, táncolnak. Köz- ben persze szól a zene.

Persze a pártok sem hagyják ki a lehetőséget:

Egy tipikus buli hangulat:

Kirándulás Istán-ba

Aki szeretne egy „gyorstalpaló fehérfalvas tanfolyamon” részt venni, az kiránduljon Istán-ba! Ajánlott, hogy ezt ne közvetlenül étkezés után tegyük.

Az A-7-et a 176. kilométernél hagyjuk el és egy erősen kacskaringós, de jó minőségű úton (A-7176) kb. 13 km múlva érjük el úticélunkat.

Útközben vagy felfelé, vagy lefelé mindenképpen érdemes megállni egy- két helyen, mert az út mellől gyönyörű kilátás nyílik egy hatalmas mesterséges tóra (Embalse de la Concep- ción, magyarul „Fogantatás víztározó”).

Az 1972-ben létrehozott tározó hétköznapi neve Istán tó. A gát a Rio Verde vizét duzzasztja és innen (is) látják el ivóvízzel a Costa del Sol településeit. A tározó hossza 5 km, felszíne 214 hektár, kapacitása 57 hm3. (A hektoköbméter egy olyan kocka, aminek minden oldala 100 méter, azaz egy hm3 megfelel 1003=1.000.000 m3-nek.)

Az út túloldalán a Sierra Blanca hatalmas, 1.275 méter magas sziklatömbje magasodik. Nyugodtan hívhatnánk Nagy Kopasznak is (mint az egyik hegyet Telki közelében, amit állítólag az egyik helyi polgármesterről neveztek el), mert az utóbbi évezredekben sajnos az összes fát kivágták róla és nagyrészt eltüzelték. (Az eredeti fafajták a tölgy és fentebb a fenyő voltak.)

Nekem eddig mindig sikerült leparkolnom a Calle Calvario-n (ideális esetben minél közelebb a végéhez). Innen csak pár lépés a Calle Chorro-ban található Fuente y Lavadero el Chorro, amit a mai napig a mórok által épített vezetéken látnak el friss hegyi forrásvízzel. A kút nem csak az ivóvíz vételezését szolgálja, hanem még a közelmúltban is a forrásvizet helyszíni mosásra is használták a helyi fehérnépek.

Innen csak pár lépés és a Calle Marbella-n keresztül egy kedves kis téren találjuk magunkat, amit a Parroquia de San Miguél Arcángel, azaz a Szent Mihály arkangyal templom ural.

Íme egy belső kép, a következő oldalon meg két külső.

Menjünk tovább a Calle San Miguel-en és hamarosan elérünk a Torre de Escalante-hez. Ez Istán legfontosabb mór építészeti emléke. Itt kell meg- említeni, hogy a várost a mórok alapították és még a rekonkviszta után is éltek itt moriszkók.

A moriszkók (spanyolul morisco) az Ibériai-félsziget keresztény visszahódítása után a muzulmán hitet (külsőleg) elhagyó mór újkeresztények és leszármazottaik voltak.

Istán az egyik központja volt az 1568. évi moriszkó felkelésnek, amit csúnyán levertek. A helyi eseményekről a következő oldalon olvashatunk egy rövid – spanyol nyelvű – leírást.

A moriszkókat elűzték, helyettük jöttek tősgyöke- res keresztények, zömmel Murcia-ból.

A „hivatalos” túra itt véget ér, de sétálgassunk még nyugodtan a középkori hangulatot árasztó keskeny utcákon. Üljünk le egy kávézó árnyékos teraszára, figyeljük meg a helyi lakosok békés semmittevését és gondolkodjunk el a település látható elöregedésének várható következményeiről.

Nueva Andalucia (Marbella)

Nueva Andalucia már a marbella-i municipio része és nagyjából az AP-7 és a tenger- part között terül el, Istán-tól délre, a Rio Verde torkolatától nyugatra. A terület döntően lakóövezet, de híresek a golfpályái, az éttermei, a kaszinó és a bikaaréna is.

Asador Vovem

Igyekezzünk istán-i kirándulásunkat úgy időzíteni, hogy 13:00 és 14:30 között érkezzünk meg a Calle Yedras s/n alatt található Asador Vovem-hez. Ezt a helyet elsősorban a marhahúst kedvelőinek ajánljuk és nem csak azért szeretjük, mert egy kedves magyar hölgy az „encargada” valamint magyar a személyzet jelentős része is.

A lényeg, hogy itt az érlelt marhaszeletek közül fajták szerint is válogathatunk. Nekem mindig jó volt a tapasztalatom, bár újabban egyre vegyesebbek a Tripadvisor vélemények. Az én kedvencem egy svájci „porterhouse”, ami nyersen így néz ki:

Puerto Banús

Amikor a Costa del Sol fényűzésére és dollár milliárdosaira gondolunk, akkor elsőnek mindig Puerto Banús „ugrik be”. Száz méteres yachtok, Ferrarik, méregdrága apartmanok váltakoznak errefelé. Ez nem a mi világunk, ugyanakkor sétálni, egy jót bámészkodni ingyen van és kár lenne kihagyni.

A névadó José Banús Masdeu (1906- 1984.) egy építész dinasztia leszármazottja, aki részt vett az Elesettek Völgyének felépítésében is. 1962-ben költözött a Costa del Sol-ra és elhatározta egy új üdülőtelep (Nueva Andalucia) fel- építését, aminek a „koronaékszere” a később róla elnevezett luxus kikötő.

Az ünnepélyes átadásra 1970-ben került sor és azon több száz „celeb” társaságában részt vettek János Károly, a monacói herceg és Grace Kelly is.

A tengerparti sétányon egymást érik a luxus butikok, a bárok és éttermek. Mindegyik nagyon hívogatóan néz ki, de az ár-érték arány kívánnivalókat hagy maga után. Amennyiben „minden- áron” be szeretnénk ülni egy elegánsabb helyre, akkor javaslom a Los Banditos-t ( https://losbandidos.es/ ), ahol tényleg kifogástalan a kiszolgálás és az ételek minősége.

Posidonia

Egy másik étterem errefelé, de a parttól jóval távolabb a Posidonia, ahol Lázár Chef volt a chef 2017-18-ban több hónapon keresztül. Nekem nagyon jól esett, hogy a konyha faláról régi, de sajnos korán elhunyt telki barátunk, Jakabffy László mosolygott le ránk. (Ez persze nem menti a gulyásleves minőségét.)

El Corte Inglés

Látogatásunkat Puerto Banus-on érdemes az El Corte Inglés-ben befejeznünk, ami

a Costa del Sol legelegánsabb nagyáruháza, viszonylag kényelmes parkolókkal. Itt megtaláljuk a legtöbb nemzetközi divatmárkát, a legújabb OLED TV-ket és a Nespresso kapszulákat, amikhez ingyen kávé is jár. Figyelemre méltó a Club de Gour- met élelmiszer, delikatesz és ital üzlet a második emeleten, bár én inkább csak nézelődni szeretek odajárni, mint vásárolni a 135 €-s jamón ibérico-ból.

Elárulom, hogy kb. 18 évig gondoltam, hogy az áruház neve magyarul „Angol Udvart” jelent és csak tavaly döbbentem rá, hogy valójában „Angol Szabásza- tot”. (A félreértést az okozta, hogy a „la corte” udvart, az „el corte” vágást, szabászatot jelent.)

Szintén a második emeleten egy sor étterem között válogathatunk. Mi nagyon kedveljük a nemrég átalakított Hotbao kínai éttermet, ahol a tucatnyi „dim sum” (magyarul „tím szam”) a különlegesség. Egy adag „dim sum” általában három-négy töltött, gőzölt, vagy sütött tészta- gombócot jelent, amit egy

fonott kosárkában, forrón hoznak az asztalhoz. A töltelék lehet bármilyen darált, vagy felaprított hús, zöldség, természetesen ezek számtalan kombinációja, sőt ízesíthetik akár szarvasgombával is. (VÉGE)

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

TOPICS

GET IN YOUR MAIL

CONNECT WITH US

Move2Marbella
21:22

Found what you were looking for?