Faro, Albufeira (Portugália)

Ez az első utunk, amikor elhagyjuk Andalúzia megszokott, barátságos környezetét és új, ismeretlen vidékek felé vesszük az irányt.

Miért pont Faro?” kérdezte egyik ismerősöm, amikor meséltem neki az útról.

Azért, mert ott még nem voltunk.” Ennél komolyabb indokot azóta sem tudok felhozni „mentségemre”.

Faro a Costa del Sol-tól 4 óra 38 percnyi autó- útra van és végig autópályán haladunk. Átke- lünk Sevilla-n, elkerüljük Huelvát, majd egy szép hídon keresztül megérkezünk Portugáli- ába.

A határon ne felejtsünk el áthaladni a nem-portugál rendszámú járműveknek kialakított autópálya kapun, ahol a rendszám mellett a hitelkártyánk adatait is beolvassák. Ad a masina egy hosszú slejfnit, azt őrizzük meg, mert csak ezzel tudjuk szükség esetén igazolni, hogy szabályosan bejelentkeztünk a rendszerbe. Innentől

kezdve pár

kilométerenként táblák jelzik, hogy az adott szakaszért hány €-val fogják megterhelni (naponta egyszer) a hitelkártyánkat. Én az egész útért kereken 10 €-t fizettem.kezdve pár

Ilyen hosszú útra értelemszerűen nem javallott úgy elindulni, hogy az egész kirándulás egy ro- hanás és az idő zömét az autóban töltjük. Eb- ből az következik, hogy két éjszakát érdemes Faro-ban tölteni.

Mi a Faro Boutique Hotelt választottuk a Booking-com-on. Jól döntöttünk, mert a szál- loda ideális helyen van és nagyon rendezett, egyedül a fürdőszoba túl kicsi1.

Így tehát három teljes nap állt a rendelkezé- sünkre, ami azért túlzás egy kicsit. Szerintem az az optimális időzítés, ha vacsoraidő előtt kb. két órával érkezünk Faroba2. Így a vacsora előtt pihenhetünk keveset, lemoshatjuk az út porát és sétálhatunk egy órát a sétálásra kije- lölt sétáló övezetben, ami a szálloda mellett ta- lálható kis terecske túlsó sarkán kezdődik és az óceánig húzódik.

Első benyomásunk korlátozottan pozitív volt. A szépen kialakított sétáló övezeten kívül az utcák és a házak zöme évtizedek óta nem volt felújítva és láthatólag nyugodtan el lehetne költeni pár száz millió euró EU-támogatást csak ezen a környéken.

A képen a fő sétáló utca látszik, ez szépen fel van újítva

1 Nice place. Bathroom is too small. A shelf would be useful. Best location, very close to Old Town and Restaurant area. Breakfast is OK. Staff is friendly. You can watch only Portuguese channels on TV. (forrás: RI – www.Booking.com )

2 Ne feledjük, hogy Portugáliában egy órával kevesebb van, mint nálunk. Azaz spanyol időszámítás

szerint este 7-kor ajánlott megérkezni, ami Faro-ban csak este 6.

Mire leérünk az óceán közelébe, jó esély- lyel meg is éhezünk. Érdemes lesétálni a Marina-hoz, megnézni a lemenő Nap ere- jét és utána lassan választhatunk is egy éttermet a vacsorához.

Eddigre már feltűnik, hogy az 1000 la- kosra eső olasz éttermek száma itt való- színűleg magasabb, mint Nápolyban. Vi- szont nem azért jöttünk az Atlanti óceán partjára, hogy Margarita pizzát vacsoráz- zunk3.

Mi a Costa Algarve éttermet választottuk, nem kis részben a Főnök erőteljes invitá- lására4. Nem bántuk meg és príma friss halakból készült vacsorát kaptunk. Az it- teni árszint legalább 20-30 %-kal alacso- nyabb, mint a Costa del Sol-on.

1577-ben Lagos vált Algarve régió központjává és ez így is maradt egészen addig, amíg az 1755-ös földrengés el nem pusztította a város nagyobb részét, valamint a környező településeket. A part menti településeket a földrengést kísérő cunami tö- rölte el, Faro kivételével, amit a Ria Formosa lagúna homokpadjai mentettek meg. Ezután vált ismét Algarve régió központjává.5

• Faro ma:

Faro egy 64 ezer lakosú város, ezzel e legjelentősebb település Dél-Portugáliában. Fekvése különleges, mert bár az Atlanti-óceán partján fekszik, előtte egy homok- szigetekkel „dúsított” lagúna rendszer található. Ahogy fentebb említettem, ennek neve Ria Formosa. Kiemelt turisztikai célpont, halászati és Vénusz-kagyló („venus clams”, „almeja fina”) termelő körzet, valamint rajta keresztül halad az 1927-1952. között kiépített mesterséges hajózási csatorna, amin keresztül a nagyobb hajók is meg tudják közelíteni Faro kikötőjét.

• Éghajlat:

Farónak mérsékelten mediterrán éghajlata van. A nyarak általában forróak és szá- razak, az átlagos napi csúcshőmérséklet 27 és 35 °C közt alakul. Ősszel és télen jelentősen enyhébb hőmérsékleti tartományban mozog a nappali hőmérséklet ma- ximuma, általában 8 és 17°C közt. Jellemzően a téli időszakban hullik le az éves csapadékmennyiség jelentősebb része. Az évi középhőmérséklet 17-18 °C körül alakul, míg az éves csapadékmennyiség 500 milliméter körül mozog. A tenger fel- színi átlaghőmérséklete 15-16°C szokott lenni januárban, míg augusztusban ez az érték 22-25°C-ig emelkedik.

Nemcsak ebben az étteremben tűnt fel, hogy a személyzet jelentős része nem őslakos portugál. Négy alkalommal kérdeztem rá, ketten brazilok voltak, egy-egy pincér pedig Nepálból és Banglades-ből származott.

Másnap reggel kifogástalan a reggeli a szállodában, amihez néhány általános infó is

„jár” Faro-ról.

• Történelem:

A Ria Formosa lagúnában már a paleoltikus időszakban is megtelepedett az em- ber. Ebben az időben alakult ki e területen Ossonboa települése, amely fontos köz- pontként működött, egészen a rómaiak terjeszkedéséig. A történészek szerint Os- sonboa települése volt Faro városának előfutára.

A Córdobai Kalifátus 8. században bekövetkező felemelkedésével az Ibériai-félszi- get délnyugati régiójának legjelentősebb városává fejlődött. A 9. század során egy rövid életű hercegség központja volt, amely idő alatt védőfalak gyűrűjével erősítet- ték meg. Ebben az időben kezdték el Santa Maria néven emlegetni a várost, a korábbi Ossonboa helyett. Később a helyi muszlim törzsfőnök, Hárun után nevez- ték el „Faró”-nak. A mór megszállás idején megtelepedett itt néhány zsidó is, akik elkészítették az Ótestamentum néhány másolatát. A mórokat itt győzték le III. Al- fonz (Afonso) portugál király seregei, 1249-ben.

3 Vasárnap esténként viszont tízből csak jó, ha egy étterem van nyitva, akkor nem nagyon válogatha- tunk.

4 R. Dom Francisco Gomes 19, 8000-156 Faro, Portugália.

Amennyiben a Kedves Olvasó is a Faro Boutique Hotelben száll meg, akkor a szálloda utcáján (R. de Bo- cage) tízperces sétával eljut a fallal körülvett Óváros egyik kapujához (Arco do Repouso)

Igen, az Óváros nagyjából olyan kopott állapotban van, ahogy az a képen is látszik.

5 Forrás: Wikipedia

Sétánk során hamar eljutunk a Praca do Afonso III-ra (III. Alfonz tér), ahol maga a híres király bronzszobra fogad minket.

A tér bal oldalát az Archeológia Múzeum foglalja el. A tér végében forduljunk jobbra és már meg is látjuk a Városháza (Camara Muni- cipal) kellemes épületét.

Innen már látjuk a Katedrális hatalmas tömbjét.

Az egész óvárosi séta kényelmesen „megúszható” egy óra alatt és nem nagyon fog felugrani az adrenalin szintünk. Nem ezért szere- tünk bele Faro-ba, de azért lesz jó hírünk is.

A Múzeum.
A szépen felújított Városháza.

Az Óváros madár- távlatból. A képen középen fent a Ka- tedrális, balra lent pedig a Portas do Mar látható, amin keresztül kiérünk a kishajós kikötőbe, ahonnan a kirán- duló hajók indulnak a Faro közelében található lagúnák- hoz és szigetekre.

A hajóutat szerintem nem szabad kihagyni, nekünk ez volt a legnagyobb élmény az út során. Van egy-, kettő- és négyórás hajóút, mi a „középutat”, a kétórás, két-szigetes utat választottuk és valószínűleg nem döntöttünk rosszul.

Mi az „Islands 4 You” cég max. 12 személyes katamaránjával mentünk és csak aján- lani tudjuk ezt a céget. A hajó 11-kor indul, célszerű 10 óra körül megvenni a jegyet, vagy esetleg elővételben az interneten6. Az út a kikötőből a Faro elött elterülő Ria For- mosa lagúnán keresztül vezet.

Nagyjából 45 perces kellemes hajóút után megérkezünk az első szigetre, amelynek hivatalos neve „Ilha da Barreta”. Mivel a sziget évtizedek óta – szinte – lakatlan, hét- köznapi neve „Ilha Desierta”. A sziget 7 km hosszú és 50-600 méter széles. Érdekes- sége, hogy a szigeten található a kontinentális Portugália legdélebbi csücske, a „Cabo de Santa Maria”.

A fenti képen a Természeti Park térképe, lent az Ilha da Barreta „kikötője”.

Rövidsziget-felfedezőtúránksoránelkerülhetetlenülbetévedtemegykicsit„lepukkant-nak”tűnő halászviskóba,amiakár egy büfé islehetettvolna.

• napot kívánok, van hideg sör?

• Természetesen. Vegye csak ki a hűtőládából!

• Köszönöm, mivel tartozom?

• Semmivel……! Ez nem büfé.

Így kezdődött ismeretségem Fernando Alvés úrral7, akivel aztán volt szerencsém jó ½ órát beszélgetnem a katamarán indulásáig.

Alvés úr halász, madármegfigyelő, hajótörött-mentő, szakács, kutató és biztosan van még egy tucat további foglalkozása. Idén tölti be a 70. életévét és 32 éve él a szigeten, amelyiknek ő az egyetlen hivatalos állandó lakosa. Korábban ő is Farö-ban lakott a családjával együtt és a szigeten a kunyhóban csak a halászfelszerelését tartotta. Így viszont azt többször ellopták éjjelente a rossz fiúk. Ezért úgy döntött, hogy kiköltözik végleg a szigetre. Párszor így is el kellett éjszakánként zavarnia a potenciális rablókat, de aztán pár év alatt mindenki lenyugodott.

• Nem, nem unatkozom egyedül – válaszolja a kérdésemre.

• Mindig jön valaki, van úgy, hogy 15-20 barátomnak és azok barátainak főzök hatalmas ebédet vagy vacsorát. Egy kis vodka is előkerül ilyenkor – mutat egy üres, háromliteres francia vodkásüvegre.

Elszaladt az idő, megköszöntem a sörampullát (2 deciliter), indul a hajó. Következő megállónk az Ilha do Farol, ami az itt található világítótoronyról kapta nevét. Itt már van számos valódi büfé, étterem meg sok nyaralóház. Ez utóbbiak állaga legpontosabban

„vegyes”-nek nevezhető. Itt is kb. ¾ órát lehet sétálni, nézelődni. Ez pont elég arra, hogy kisétáljunk a világítótoronyig és igyunk egy kávét, üdítőt.

Nyaralóházak az elegánsak közül.

A lenti képen a világítóto- rony.

Innen már visszafelé veszi útját a katamarán. ¼ 2 körül értünk vissza a faro-i kikötőbe, jól leégve, mert nem vittem sem sapkát, sem nap- tejet. Két hétbe tellett, míg végre lehámlott az orrom.

Mivel itt ez még nem igazán ebéd- idő újra autóba ültünk és elfurikáz- tunk Albufeira-ba. Ez a negyven- ezer lakosú üdülőváros kb. 40 kilo- méterre található Faro-tól. Utazha- tunk hagyományos országúton vagy autópályán. Mi odafelé az or- szágutat választottuk, de utólag ki- derült, hogy ez nem volt túl jó ötlet. Semmi érdekesség nem volt út- közben és csak a nosztalgia tört rám – a települések pont olyanok, mint amilyenek a 90-es évek görög falvai voltak.

Albufeira neve az arab al-Bu- hera szóból származik, ami magyarul azt jelenti, hogyVár a tengerparton”.Ajánlott az Av. 25 de Abril-on talál- ható „Parque de estacionamento P5”-ben parkolni,

Innen pár perces séta után elérkezünk a tengerpartra, ahol hatalmas kiterjedésű, gyö- nyörű homokos strandok tárulnak szemeink elé.

Mi nem a fenti képen szereplő étteremben, hanem a szintén a tengerparton található Cabana Fresca-ban ebédeltünk és nem bántuk meg8.

Ebéd után választhattunk, hogy jobbra (nyugatra) induljunk az Óváros felé, vagy balra (keletre) a tengerpart mentén. Mi az utóbbit választottuk és legnagyobb meglepeté- sünkre 200 méter múlva két hívogató mozgólépcsőt pillantottunk meg.

Szezonban szerintem szükséges előre asztalt foglalni, mert óri- ási a tömeg.

Kifejezetten turista-barát ötlet. Sétáltunk egy kicsit, ettünk egy príma fagylaltot, aztán már indult is a kisvonat9.

A jó 40 perces út során bejár- tuk a várost, ami leginkább Benalmadena-ra hasonlít, mind fekvése, mind jellege alapján.

Nem is lett volna baj, míg a modern Belvárosban nem pil- lantottuk meg az utca köze- pén hangoskodó, söröskorsót lobogtató, félmeztelen angolul beszélő „hordákat”.

Itt döntöttük el, hogy mégsem ez az a tengerparti turistapa- radicsom, ahol szeretnénk két hetet eltölteni.

Így ennyi pont elég is volt Albufeira-ból, bár még biztosan érdemes lehetett volna sé- tálni egyet az Óvárosban.

Este Faro-ban – vasárnap lévén – az éttermek 90 %-a zárva volt, de azért találtunk egy jó pizzás helyet (Bella Italia)10.

Rövid portugáliai kalandozásunk itt nagyjából véget is ért, de még javaslunk egy igazi

„csemegét”, amit akár odafelé, akár hazafele érdemes megnézni.

Kitérő El Rocio-ba

El Rocio kétórányi autóútra található Faro-tól, Huelva és Sevilla között, az au- tópályától kb. 26 kilométerre délre (tehát a teljes kitérő 52 km), a Parque Naci- onal de Doñana peremén. (Részletes leírás a Huelva megyét bemutató doksi- ban olvasható.)

Telki, 2020. március 21.

CONNECT WITH US

Move2Marbella
21:22

Found what you were looking for?